Uitkijken naar Blue Monday

Blue Monday ofwel dé maandag waarbij het gezamenlijke besef ontstaat dat het hoogstwaarschijnlijk een flinke depressieve dag gaat worden. Hoe dit komt? De voornemens – om een maand niet te drinken, vaker te sporten of je targets op werk te verhogen – zijn niet gehaald. Gooi daar nog maar eens bij op dat de zomervakantie mijlenver is en het weer ook niet meehelpt. Wil je niet bij de pakken neerzitten en een dosis dopamine krijgen? Procam geeft je vier tips om de dag door te komen.

1. Het ontstaan van Blue Monday

Blue Monday heeft heel wat memes op Facebook en zal bij elke koffieautomaat wel kort besproken worden. Toch is het gewoon één psycholoog – Cliff Arnall – die in 2015 met een formule kwam voor de Blue Monday. De formule gaat als volgt: [W + (D-d)] x TQ M x NA

Of eigenlijk is het: ([Weer + (schulden – salaris)] x hoeveel dagen kerst geleden was ^ hoe het met je voornemens staat) : motivatieniveau x ondernemendheid.

Kortom, deze dag is ook maar ‘bedacht’. En wanneer je niet van kerst houdt, klopt de formule al niet meer aangezien je het aantal dagen tot kerst vermenigvuldigt met andere deprimerende toestanden. Wanneer je de formule ziet word je wellicht wel wat lichtvoetiger; is het harde wetenschap of een simpele marketingstunt?

“Is Blue Monday nu keiharde wetenschap of simpelweg een marketing trucje?”

2. Tijd voor stilstaan

Terwijl je met de feestdagen van hot naar her rent, non-stop cadeautjes koopt of zo’n tien kerstdiners hebt, is januari juist een maand om stil te staan. Er gebeurt in principe weinig; het geld is zo goed als op en de feesten zijn voorbij. Veel tijd om na te denken dus. Van overdenken kan je heel wat depressieve gevoelens krijgen, maar je kunt deze denkruimte ook inzetten voor nieuwe plannen die niet te hoog gegrepen zijn. Je lijstjes met voornemens eens onder loep nemen met een glas wijn en de vraag ‘Wat wil ik nou echt?’ kan toch nog zorgen voor een iets luchtigere Blue Monday.

3. Consuminderen als hobby

Misschien ben je al een beetje klaar met het de hype om te consuminderen, te dromen over een tiny house of mensen die veranderen in digital nomads. Toch kan in de januarimaand opruimen juist zorgen voor een boel ruimte in februari. Wat dacht je van dat zoldertje vol met spullen en fotoboeken van vroeger waar je nog geen foto van gezien hebt? Of al die vuilniszakken vol kleding die je bewaard voor ‘de zekerheid’. In de januarimaand – zeker rond Blue Monday – kun je juist focussen op het leegmaken van je hoofd. En dan helpt het fysiek opruimen enorm!

“Je lijstjes met voornemens eens onder loep nemen met een glas wijn en de vraag ‘Wat wil ik nou echt?’ kan toch nog zorgen voor een iets luchtigere Blue Monday.”

4. Maak een anti-voornemens lijst

Iedereen heeft zijn eigen gevoeligheid. De een drinkt net wat meer glaasjes wijn in de kroeg als er depressieve gevoelens zijn, terwijl de ander zichzelf sociaal afsluit. Maak voor jezelf een lijst van tien dingen die je vaak doet als je je niet fijn voelt maar die eigenlijk niet helpen. Denk aan een heel pak mergpijpjes in tien minuten verslinden of ruim tien uur achter elkaar Netflixen.

Het mag allemaal natuurlijk maar met een anti-voornemens lijst kun je jezelf behoeden voor je valkuilen. Een lijst vol beloningen ernaast leggen geeft net dat extra zetje: een dagje sauna wanneer je een half uur hebt gesport of juist een taart bakken voor je vrienden wanneer je de zak chips hebt laten liggen. Kortom, een beetje lief zijn voor jezelf maar ook wat pit erin kan zomaar zorgen dat jij de anti-formule voor Blue Monday ontdekt.

Meld je aan
BIJ PROCAM...
  • Kies jij zelf je IT baan bij één van onze opdrachtgevers.
  • Volg jij trainingen die het beste in jou naar boven halen.
  • Krijg jij persoonlijke begeleiding van jouw eigen coach.
  • Ontwikkel jij jezelf als veelzijdige professional.
  • Volg jij je trainingen met een vaste groep trainees.
  • Word jij onderdeel van de bruisende Procam community.