Een burn-out? Nee, dank je wel!

Weg met de opbranding, het vuur mag weer aan!

“Burn-outs werden vroeger gewoon uitgebrand genoemd,” wordt hier en daar gezegd. Oké, ergens zit er een kern van waarheid dat de terminologie van diagnoses, problemen en stoornissen sterk vergroot is. Toch doet dat de symptomen niet onder en hebben we het serieus te nemen dat, volgens het CBS en TNO, één miljoen mensen kampen met een burn-out in ons kikkerland. Hoe zorg je ervoor dat je klachten niet leiden tot een burn-out?

Lichaam-luistersessie
Het klinkt wat zweverig maar naar je lichaam luisteren is één van de belangrijkste dingen. Wanneer je voelt dat je minder goed slaapt dan normaal, regelmatig belangrijke dingen vergeet, weinig eetlust hebt of een leeg gevoel ervaart, is het belangrijk om het niet te onderdrukken. De kroeg in bij een opgebrand gevoel is tijdelijk fijn – wanneer de wijn toeslaat, lijken de zorgen minder – maar wanneer je wakker bent is het gevoel er nog steeds. Wat moet je veranderen om je weer in je kracht te voelen?

“Luister naar je lichaam. Die geeft op tijd signalen aan, dus onderdruk die gevoelens niet.”

Je stress wegrennen
Als je gestresst bent, kan je voelen alsof je juist leeft op een bepaalde energie: het hormoon adrenaline. Wanneer je gaat sporten, breek je juist dit hormoon af en krijg je als beloning andere gelukmakende stoffen in je hersenen. Niet alleen trainen in de sportschool helpt. Ook dansen in de woonkamer, een rondje om het huis lopen en eens even je kamer intensief schrobben zorgen voor een goed gevoel en de afbraak van adrenaline. De schoonmaakbeurt zien als een momentje om te ontstressen maakt zelfs het alledaagse leuker.


Wees kinderachtig
Pak die spelletjesdozen uit de kast, zet vrolijke muziek aan, ga naar het klimbos of sleur je familie mee naar een trampolinepark. Spelen helpt tegen het stressen. Zorg ervoor dat je het kind vanbinnen weer boven brengt, of dat nu met Disneyfilms of springkussens moet: vergeet je stresspunten door speelsheid. Je laat even de vragen ‘Wat wil ik met mijn carrière?’ en ‘Wat vind ik eigenlijk van mijn relatie?’ varen. Niet met bingewatchen maar met het impulsief naar de speeltuin of een kinderboerderij gaan geeft jou je antwoorden.

Emoties hand in hand met stress
Wanneer je je gedachte, gevoelens en emoties uit, zal je stress verminderen. Je hoeft echt niet te gaan huilen in de collegezaal of op je werk, maar wanneer je je emoties regelmatig toont in situaties waarin je je veilig voelt heeft dat een positief effect op je stress. Een POH-GGZ (bij de huisarts), een Maatschappelijk Werker (bijv. via je studie), een psycholoog of coach (zoals bij Procam) kunnen een fijne manier zijn om je ei kwijt te kunnen. Het is soms fijn om bij een onafhankelijk persoon je verhaal kwijt te kunnen.

Dag smartphone
We kunnen niet meer zonder want zelfs onze agenda, contacten en notities zijn vindbaar op ons beeldscherm. We zijn hartstikke bewust dat al die prikkels die we binnenkrijgen via onze technologische snufjes ons doodmoe maken. Toch zou alles weggooien en met de brievenpost gaan leven wat ouderwets zijn. Wel kunnen beeldscherm-vrije uren of dagen je al meer energie geven aan het eind van de dag. Geen straling, geen prikkels en geen verwachtingen om te reageren meer – al is het maar voor één uurtje. En geef jezelf experimenten: bij een gesprek langer dan een kwartier op WhatsApp vraag ik diegene op de koffie. Verrassende situaties gegarandeerd. Dag Tinder!

“Wees niet bang om je gevoelens en emoties te uiten in situaties waar je je veilig voelt. Vaak helpt het namelijk om je stress te verminderen.”

Opgebrand terwijl je nog maar net aan je werkende leven begint. Dat klinkt als een tegenstelling, maar het percentage millennials dat kampt met stressgerelateerde klachten was nog nooit zo hoog. Vanaf 1 januari hebben wij daarom het “inzicht in stress” traject toegevoegd aan onze CareerCraft Academy. Met de ingebruikname van de e-development tool GRIP staan we stil bij wat stress is, hoe stress wordt opgebouwd en hoe je stress kan verminderen.

Veel mensen zijn te laat met het herkennen van de symptomen van een burn-out. Mocht je last hebben van stressgerelateerde klachten, trek dan tijdig aan de bel. Praat met mensen om je heen, ga naar je huisarts of informeer je werkgever.

Meld je aan
BIJ PROCAM...
  • Kies jij zelf je IT baan bij één van onze opdrachtgevers.
  • Volg jij trainingen die het beste in jou naar boven halen.
  • Krijg jij persoonlijke begeleiding van jouw eigen coach.
  • Ontwikkel jij jezelf als veelzijdige professional.
  • Volg jij je trainingen met een vaste groep trainees.
  • Word jij onderdeel van de bruisende Procam community.