Big Data: hoe verdienen bedrijven er geld mee?

Bij Procam zijn we fan van big data. Momenteel zijn er een boel ontwikkelingen én zijn er dus onwijs toffe banen in data. Big data is overal! Ook bedrijven worden blij van big data, aangezien er veel geld mee te verdienen is en een bedrijf op intern gebied kan verbeteren door analyses van gegevens. We gaan eens kijken hoe bedrijven hun vruchten plukken van big data.

Geen astrologie, maar big data
Allen weten we dat we heel veel digitale gegevens achterlaten – van foto’s op Facebook tot ons online winkelkarretje bij de Albert Heijn. Zelfs koelkasten leveren data, dus het blijft zeker niet bij smartphones en laptops. Gartner, een onderzoeksbureau, denkt dat in 2020 rond de 26 miljard apparaten met internet zijn verbonden, wat betekent dat er dus een bizarre hoeveelheid aan data wordt achtergelaten. Of we het willen of niet, men weet wat we doordeweeks eten, waar we zijn en waar we ons mee bezighouden. Kortom: er kan uit al die gegevens een accurate schets van jouw leven gemaakt worden – geen astrologie kan daar tegenop.

“Al die gegevens leveren een digitale footprint van jouw leven op.”

Het manipuleren van jouw leven
Sportbedrijven kunnen met fitnesstrackers, zoals een armband, jouw sportgegevens binnenkrijgen. Patronen kunnen worden gevonden in de data. Zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden waar joggers het liefste pauze houden – een ultieme plek voor een koffietentje of een healthy bar. Het klinkt misschien wat negatief, maar je kunt het bijna als manipuleren zien.

Simpelweg even shoppen, of toch niet?
Wanneer jij in de supermarkt loopt, shopt, afrekent en naar huis gaat, bouw je al aan big data. Bedrijven kijken naar hoe jouw shopmoment gebruikt kan worden om volgende beslissingen te verbeteren. Dingen als de tijd van kopen, het boodschappenlijstjes en het bedrag dat de klant heeft betaald zijn voorbeelden. Maar ook adressen, telefoonnummers, een e-mail en andere contactgegevens kunnen worden opgeslagen door informatie te krijgen van derden via een creditcard.

“Wanneer jij in de supermarkt loopt, shopt, afrekent en naar huis gaat, bouw je al aan big data.”

Klimmen door big data
Kortom, big data die verzameld en geanalyseerd zijn voor doelen in product development, zorgen voor betere producten, passende producten en meer klanten en een verhoogde verkoop, producten met een toegevoegde waarde en persoonlijke deals. Daarnaast kunnen er met data problemen worden gevonden in interne processen waardoor uiteindelijk de bedrijven en hun manier van werken ook verbeterd kan worden op efficiëntie en winstgeving.

Met Big Data kan je op allerlei manieren impact maken, niet alleen binnen je bedrijf. Benieuwd naar meer

Lees ook onze blog over de 3 V’s van Big Data.

Meld je aan
BIJ PROCAM...
  • Kies jij zelf je IT baan bij één van onze opdrachtgevers.
  • Volg jij trainingen die het beste in jou naar boven halen.
  • Krijg jij persoonlijke begeleiding van jouw eigen coach.
  • Ontwikkel jij jezelf als veelzijdige professional.
  • Volg jij je trainingen met een vaste groep trainees.
  • Word jij onderdeel van de bruisende Procam community.