De 3 V’s van big data

We hebben samen met SAS onze CareerCraft Academy For Data Scientists, waarvan we aanstaande zondag de kick-off hebben. Hier zijn we heel erg trots op, want data scientists zijn helemaal upcoming. De 3 V’s van big data laten zien waar jij als data scientist impact in kan maken!

In 2001 presenteerde Math Lancy (toentertijd bij Meta Group, nu Gartner) een onderzoeksrapport over alle mogelijkheden van data. Hierin staan de 3 V’s centraal die Lancy ziet als de drie manieren waarop big data explosief zal groeien!

Volume
We weten dat big data immens groot is en een explosieve groei heeft dus de eerste V van Volume is niet heel spraakmakend. Met onze mensheid zijn wij dagelijks verantwoordelijk voor ruim twee triljoen gigabytes aan data en dit wordt alleen maar meer. We leven op smartphones, Iphones en laptops maar vooral de apps en WhatsApp-berichten met media-inhoud zorgen voor een exponentiële groei van big data. Wanneer het volume omhoog gaat, groeit automatisch de behoefte aan nieuwe systemen en werknemers in de wereld van IT. Er wordt zelfs verwacht dat over een paar jaar miljoenen IT-banen gefocust op big data erbij komen, alles om de stroom van gigabytes aan data te kunnen handelen.

“Met onze mensheid zijn wij dagelijks verantwoordelijk voor ruim twee triljoen gigabytes aan data en dit wordt alleen maar meer.”

Variety
Als tweede V hebben we de Verscheidenheid aan data ofwel Variety. Als je denkt aan de mogelijkheden om data op te slaan, zal je zien dat alleen al in je eigen leven je al zeker op honderd manieren komt: van excel tot pdf en van video tot toekomstige manieren die nu nog een mysterie zijn. Als we een paar jaar terug gaan zien we dat het werk van data scientists vooral werd ingezet voor doelen in research. Nu snakt echter de hele maatschappij naar nieuw talent op het gebied van big data en machine learning. Data scientists zijn in elke sector nodig: van de medische wereld tot de bouwsector, van social media tot de voedselindustrie. Daarnaast geldt dat hoe meer werelddelen internet krijgen, hoe groter de variëteit. Het is belangrijk voor een bedrijf om alle data te coördineren. Hierin ligt de uitdaging om een weg te vinden in de duizenden manieren die er zijn voor het opslaan van data.

Velocity
Als laatste V is er de Vluchtigheid van data: Velocity. Het gaat hier om de snelheid waarmee data wordt verkregen en verwerkt. Door de groei van data en social media kijken we anders naar data. Vroeger was het zo dat data van de vorige dag heel belangrijk was – nu hebben kranten nog steeds dit idee – maar nieuwssites en radio’s hebben ervoor gezorgd dat we veel sneller het nieuws krijgen en willen. We zijn gewend geraakt aan kort, snel en up-to-date. Nu heb je zelfs real-time data en informatieverwerking in fracties van seconden, lang wachten om bepaald nieuws binnen te krijgen hoeft niet meer. Natuurlijk komt dit deels doordat het internet sneller is geworden maar ook big data heeft veel impact. We moeten ervoor zorgen dat big data snel blijft, hoeveel data er ook bijkomt – een toffe challenge voor de nieuwe big data talenten!

“We zijn gewend geraakt aan kort, snel en up-to-date.”

De 3 V’s van big data laten zien waar jij als data scientist impact in kan maken! Benieuwd naar meer? Op 26 november verzorgen wij in samenwerking met SAS een TechTalk Data Science.

Meld je hier aan en wees welkom op onze TechTalk Data Science. Zoals altijd helemaal gratis! Zien we je daar?

Meld je aan
BIJ PROCAM...
  • Kies jij zelf je IT baan bij één van onze opdrachtgevers.
  • Volg jij trainingen die het beste in jou naar boven halen.
  • Krijg jij persoonlijke begeleiding van jouw eigen coach.
  • Ontwikkel jij jezelf als veelzijdige professional.
  • Volg jij je trainingen met een vaste groep trainees.
  • Word jij onderdeel van de bruisende Procam community.